Cute Pink Cloud

Selasa, 25 Oktober 2011

Pengenalan Polimer Sintetik

 Pengenalan

·        Polimer sintetik biasanya dikenali sebagai plastik, seperti polietilena dan nilon.
·        Walau bagaimanapun, kebanyakan polimer sintetik boleh diklasifikasikan dalam tiga kumpulan utama : thermoplastik, thermoset dan elastomer.
·        Polimer buatan manusia digunakan dalam banyak bidang; di antaranya industri pembungkusan, filem, gentian, kerja tiub dan paip dan lain-lain.
·        Industrian penjagaan badan menggunakan polimer untuk menolong membentuk yang mempunyai tekstur, kuasa pengikatan dan kekuatan menyimpan kelembapan yang diingini (seperti dalam gel rambut).
·        Polimer sintetik merupakan jenis polimer yang dihasilkan melalui sintesis kimia, produksi umumnya dilakukan dalam skala besar untuk kepentingan hidup manusia.
gel rambut
·        Bentuk polimer sintetik yang dihasilkan dapat berupa plastik dan serat buatan. Plastik merupakan polimer yang memiliki sifat mencair atau mudah mengalir jika dipanaskan, sehingga mudah dibentuk atau dicetak.
mainan kanak-kanak
·        Beberapa produk dari plastik misalnya, mainan anak-anak, selain itu, berbentuk lembaran seperti pembungkus makanan atau bahan dan berupa cairan pelapis cat kereta.
pembungkus makanan
·        Polimer sintetik lainnya adalah polimer termoset, polimer ini dapat dilebur pada tahap tertentu selanjutnya menjadi keras selamanya, dan tidak dapat dicetak ulang.
·        Bakelit adalah contoh yang mudah kita temukan sebagai casing pada peralatan elektronik, tandas, dan lain-lain.
·        Serat buatan merupakan produk polimer berupa untaian atau seperti benang yang dapat ditenun atau dijalin membentuk lembaran-lembaran tipis dan panjang yang kuat dan ulet.













Tiada ulasan:

Catat Ulasan